Refinansiering på dagen

Å refinansiere lån og forbruksgjeld trenger ikke å ta lang tid. Slik går du frem for å få pengene på konto samme dag som du søker.

Slik får du refinansiering på dagen

Det trenger ikke ta lang tid å få godkjent søknaden om refinansiering av lån. Der man før måtte møte opp fysisk i banken for å ta ut penger, kan man nå fikse det meste fra sofakroken.

For at søknaden skal behandles raskest mulig, må man ha nødvendige personopplysninger tilgjengelig – som personnummer, lønnsslipper, oversikt over inntekt og gjeld. Det kan i mange tilfeller være gunstig å sette opp et budsjett i forkant. På denne måten vet man hvor mye man trenger å låne, hvor mye gjeld man har, og hvor mye penger man kan sette av til å betjene det nye lånet.

Hvor raskt man får svar på søknaden om refinansiering på dagen, avhenger av flere ting;

  1. Tidspunktet man sender inn søknaden.
  2. BankID er en nødvendighet for refinansiering på dagen.
  3. Kredittvurderingen av økonomien din.
  4. Bankens retningslinjer for vurdering av lånesøknaden.

#1. Tidspunkt for innsending

Ved å sende inn søknaden om morgenen, øker man sjansen for å få svar samme dag. Prosessen foregår i all hovedsak elektronisk, men noen ganger må bankansatte gå gjennom opplysninger i søknadene manuelt. Da er det gunstig at man har søkt tidlig, slik at de som jobber i banken har søknaden foran seg mens de er på jobb. Da vil pengene raskere kunne overføres til kontoen.

Bankene har ofte flere overføringer per dag. Dette finner du informasjon om på bankenes nettside. Hos Nordea, for eksempel, er det fem overføringer per dag, foruten helg. Hvis man søker på en lørdag eller søndag, vil ikke søknaden bli sett på før mandagen etter.

Søk gjerne tidlig om morgenen. Da er bankansatte på jobb, og søknadsprosessen vil derfor kunne behandles samme dag.

#2. BankID er nødvendig om du skal få refinansiering på dagen

Man er avhengig av BankID for å kunne søke om refinansiering på dagen hjemmefra. Vær klar over at tjenesten «BankID på mobil» er avviklet av mange operatører. Den er erstattet av en app som er enkel å installere og bruke. Man kan også bruke kodebrikke.

Med BankID-appen kan man logge inn på nettsider som krever det, signere låneavtaler og verifisere identiteten sin på en enkel måte. BankID-appen har man med seg overalt hvor mobiltelefonen er med, og det er derfor enkelt og raskt å søke, uansett hvor man skulle befinne seg.

Når man skal signere, vil det komme opp et varsel på telefonen. Etter at man har verifisert seg gjennom appen, må man skrive inn sitt personlige passord. BankID-appen er derfor både trygg og enkel å bruke.

#3. Kredittvurdering

Bankene har erfaring med at noen tar opp for mye lån, og dermed sitter med mye gjeld og inkasso til at de greier å betjene dem. De vil derfor hente inn kundens kredittopplysninger, altså opplysninger om lån, avbetalingsordninger og gjeld, fra de relevante kreditorene.

Gjennom denne informasjonen vil banken vurdere om man kan betjene det eventuelle, nye refinansieringslånet. Kredittselskapet regner ut en score for hvor betalingsdyktig man er. Dette kalles en kredittvurdering. Hvis alt er i orden, går dette raskt, og man kan få innvilget søknaden samme dag.

Har man utestående beløp eller betalingsanmerkninger, får man en dårligere score, og selskapet vil mest sannsynlig vurdere kunden som ikke kredittverdig.

Egentlig er kredittsjekk en risikovurdering. Hvis de vurderer at det er en risiko for at man ikke kan betjene et nytt lån, vil de foreta en manuell bakgrunnssjekk. Da kan det ta noen dager før man får svar på søknaden.

Alle kan undersøke sin egen kredittscore hos blant andre Experian. All gjeld registreres i Gjeldsregisteret, og tjenesten kan brukes både av banker som skal undersøke kundenes gjeld, og privatpersoner som ønsker å få oversikt over egen gjeld. Tjenesten er gratis.

#4. Bankens vurdering av søknaden

Hvor raskt man får svar om refinansiering på dagen, avhenger også av hvordan banken vurderer søknaden. Bankene har retningslinjer de skal forholde seg til, både eksterne og interne.

I tillegg skal de følge utlånsforskriften. Den fastsetter krav til bankene og deres lånepraksis. Herunder kommer både kundens betalingsevne, samlede gjeld, lånets størrelse og type lån.

Refinansiering av lån på dagen kan være et smart tiltak for å slette betalingsanmerkninger, innfri inkassokrav og få orden på egen privatøkonomi. Retningslinjene for slike lån skiller seg fra retningslinjene for boliglån, som har lavere rente.

Dette lånet skal kun brukes til å refinansiere – og ikke til forbruk. Det er et krav. Banken vil vurdere hvor mye kunden behøver å låne for å innfri annen gjeld.

Betalingsanmerkninger og inkassosaker

Det kan være at kredittvurderingen går feil vei, og at man får avslag. Noen av årsakene til avslag kan være inkassosaker eller anmerkninger, for lite inntekt eller for mye gjeld.

En betalingsanmerkning kommer først etter flere varslinger og purringer på den ubetalte fakturaen. Banker kan tolke en betalingsanmerkning dit hen at man ikke har kontroll på privatøkonomien. Dette kan gjøre det vanskelig å få innvilget lån.

Noen banker tilbyr refinansieringslån selv om man har betalingsanmerkninger, blant andre Svea. Her kan man få et omstartslån. Det er en refinansiering med sikkerhet i bolig. Løsningen avhenger av at man eier en bolig som banken kan ta pant i, og at man har en viss andel egenkapital i boligen. Slik sikrer banken seg at de vil få pengene sine.

Du kan også ha en medlåntaker, som stiller garanti i sin bolig.

Andre banker kan også tilby lån til tross for betalingsanmerkninger. Men bankene vil alltid ha sikkerhet i bolig eller en kausjonist. En kausjonist vil kunne sette garantere for en andel av lånesummen.

Med pant i bolig har banken rett til å selge boligen om man ikke betjener lånet.

Det er mulig å få innvilget søknaden selv om man har pågående inkassosaker eller betalingsanmerkninger. Da kan løsningen være en kausjonist eller pant i bolig.

Velg bank med omhu når du søker refinansiering på dagen

Om man velger en bank man ikke allerede har konto eller lån i, kan det ta mer tid å få behandlet søknaden. Hvis banken er en bank man allerede er kunde hos, kan man være heldig å få raskere svar. Det går fortere å overføre penger når man allerede har konto hos banken.

Men husk: Det er ikke sikkert at banken man er kunde hos, er den som har best vilkår på et refinansieringslån. Sjekk gjerne opp dette og sammenlign før avgjørelsen tas.

Det er flere ting man bør være bevisst på når man skal velge bank:

  • Renter
  • Gebyrer
  • Betingelser
  • Vilkår
  • Omdømme

Hos oss kan man sammenligne ulike aktører som tilbyr refinansiering. Det er smart å bruke litt tid på å sammenligne og sjekke ut vilkår, for slik kan man finne avtalen som er mest attraktiv med tanke på egen økonomi. Ved å søke hos flere banker samtidig, kan man også være sikker på at man velger den refinansieringen som har lavest effektiv rente.

Tips: Se også vår artikkel om lån på dagen her: forbrukslån.no/lån-på-dagen/

Gjør gjerne en kredittsjekk på deg selv før du søker. Slik kan du se hvordan du ligger an.

Oppsummering – refinansiering på dagen

  1. Rask behandling av søknaden om refinansiering på dagen avhenger av flere ting, blant annet hvordan man kredittvurderes. Om man ikke har betalingsanmerkninger, vil det mest sannsynlig gå raskt.
  2. Det finnes noen grep man kan gjøre selv for å påvirke hvor raskt det går. Man bør ha alle personopplysninger tilgjengelig, sørge for at BankID-appen fungerer, søke tidlig om morgenen og ha oversikt over egen gjeld.
  3. Man bør sjekke ut flere banker, og gjerne søke hos flere samtidig. Hvis man vil ha pengene raskt, er det ofte smart å velge den banken man allerede er kunde hos.
  4. Hvis du har utestående lån, inkassosaker og betalingsanmerkninger, kan du likevel få refinansiert lånet – men det kan ta lengre tid.